Monday, September 5, 2011

DEMAM... UJIAN... KIFARAH...


Salam'alaikum warahmatullahi wabarokatu.


Dah lame tak rasa kurang sihat macam hari ni. Mungkin kifarah dari Allah. Terima kasih ya Allah. Suara pun dah lain, kepala pening2 tapi Alhamdulillah, wajahku ini masih mampu mengukirkan senyuman. Islam itu indah kan? Walau dengan senyuman, mampu mencorakkan hari yang dilalui. Dapat juga beraya seperti orang lain, terasa amat seronok bertemu dengan adik-beradik dan kawan-kawan yang tak selalu boleh jumpa.
Walau tidak mampu diri ni melangkah berjalan, tapi kugagahkan diriku untuk melalui hari-hariku juga. Dan pagi ni kugagahkan juga untuk meneruskan kewajipanku. Sempat ku kirimkan ini disini. Alhamdulillah. Setelah segalanya berlalu, aku redha akan takdirMU ya ILAHI. Segalanya ketentuan dariMU. 
Gembira rasanya hatiku pabila bersama keluarga tersayang. Gembira sangat. Seolah-olah tak pernah kujumpa mereka. Sempat juga ku membuat tudung labuh baru berwarna PINK. Siap juga ia hanya dalam masa tak sampai 30 minit. Alhamdulillah.
Mungkinkah dapat kutemui semuanya lagi? Moga Allah panjangkan umurku utk ku bertemu mereka yang kusayangi lagi. Ya Allah, kuatkan hatiku. Kuatkan imanku. Istiqomahkan aku dalam menuju husnul khotimahMU. Amin.
Suatu hari nanti pasti dia akan mengerti hati kecil ini. PadaNYA kuserahkan segala. Tadi blogwalking di blog2 tentang kafarah. Rasa tenang je hati ni membaca entry para ulama'. Allah sentiasa menguji hambaNYA walau dalam kebaikan diberikan. Sesungguhnya kita yang kene kaji hikmah segala kejadian ini.
Dah lama tak rasa demam macam ni. Hmm memang ku jarang sangat demam. Tapi kalau sekali ku demam, memang ku tak mampu bangun dari katil. Sakitnya tekak tak terperi. Hmm ujian. Semua ni penghapus dosa buatku dan mungkin juga balasan daripada Allah atas segala dosaku pada hari-hari sebelumnya dan juga hari ini.
Tak mampu rasanya nak melangkah bergerak walaupun untuk memasak dijadikan santapan pagi. Rehatkan diri jap di sini, kan ku sambung langkahku bergerak sebentar lagi. Seharian, sesuap nasi pun tidak ku jamah lagi, sakitnya tekak bukan kepalang. Bila berbicara, sakitnya menusuk di telinga. Bila batuk, sakitnya sampai ke kepala. Ya Allah... hambaMU redha, akan kuteruskan langkah ini... Walau ape pun, kite perlu senyum sampai nafas yang terakhir.
Dari sudut itu, aku masih memerhatikan corak hidupku. Aku takkan pernah berganjak.

سبحانك اللهم وبحمدك اشهد ان لااله إلاانت وأستغفرك وأتوب إليك

No comments:

Post a Comment