Assalamualaikum,puak Wahabi menuduh jemaah Tabligh sebagai pengamal
bida’ah,begitu juga firqah-firqah yang lain menuduh dan memfitnah jemaah
ini sebagai pengamal bidaah sedangkan jemaah ini sedang dan telah
menghidupkan sunnah di seluruh dunia,dalam masa yang sama,para pencaci
dan pemfitnah itu tidak kelihatan pun sunnah walau dalam diri mereka
sendiri jauh sekali orang lain.
Puak Wahabi misalnya,mereka sering lantang menyatakan itu bida’ah,ini
bida’ah sedangkan mereka tidak tunjukkan yang mana sunnah,jika mereka
tunjukkan sekalipun yang mana sunnah,mereka sendiri jauh dari amalan
sunnah itu.Satu perkara perlu diingat,agama ini tersebar dengan amalan
dan akhlak,bukan dengan ceramah dan pandai berkata-kata semata-mata.
Jika kita lantang menjerit sana sini,tapi tidak tunjukkan amal,maka
para pendengar tidak akan mendapat taufik untuk beramal dengan perkara
yang didakwahkan itu.Bahkan ceramah yang mereka dengar itu semata-mata
menjadi ‘halwa telinga’ dan menusuk kebencian pada umat semata-mata.Maka
lahirlah ramai golongan manusia yang suka mengkafirkan orang
lain,membida’ahkan orang lain dan menuduh orang lain dengan pelbagai
tohmahan tanpa selidik.
Jadi disini,aku ingin menjawab kepada para penanya yang bertanya
apakah jemaah ini mengamalkan bida’ah kerana mengehadkan masa keluar di
jalan Allah sebanyak 3 hari,40 hari,4 bulan dan lain-lain?
Para Sahabat Keluar ke Jalan Allah:
Sebanyak 150 jemaah telah dihantar dari Madinah dalam masa 10 tahun
tersebut. Baginda s.a.w. sendiri telah menyertai 25 daripada
jemaah-jemaah tersebut. Sebahagian jemaah tersebut terdiri daripada
10,000 orang, ada yang 1,000 orang, 500 orang, 300 orang, 15 orang, 7
orang dan sebagainya. Jemaah-jemaah ini ada yang keluar untuk 3 bulan, 2
bulan, 15 hari, 3 hari dan sebagainya. 125 jemaah lagi sebahagiannya
terdiri daripada 1000 orang, 600 orang, 500 orang dan sebagainya dengan
masa 6 bulan, 4 bulan dan sebagainya.
Sekiranya kita menghitung dengan teliti maka akan didapati purata masa
yang diberikan oleh setiap sahabat untuk keluar ke jalan Allah dalam
masa setahun ialah antara 6 hingga 7 bulan.
(Petikan Bayan Maulana Yusuf: USAHA RASULULLAH SAW DAN SAHABAT RA DALAM KEHIDUPAN MADINAH)
Sahabat keluar 5 tahun:
Pada tahun 627M satu rombongan sahabat-sahabat Nabi S.A.W yang
diketuai oleh Wahab bin Abi Qabahah dikatakan telah mengunjungi Riau dan
menetap selama 5 tahun di sana (sebelum pulang ke Madinah)
(dipetik dari kitab ‘Wali Songo dengan perkembangan Islam di Nusantara’,
oleh Haji Abdul Halim Bashah, terbitan Al Kafilah Enterprise, Kelantan,
1996, m/s 79, bab 9, ISBN 983-99852-8-0)
Sahabat radiyalaahu anhum keluar 6 bulan:
Bara Radiyallahu ‘anhu meriwayatkan bahawa Rasulullah Sallallahu ‘alaihi
wasallam telah mengutus Khalid ibne-Walid Radiyallahu ‘anhu kepada
penduduk Yamen untuk mengajak mereka masuk Islam. Bara berkata: Aku juga
termasuk dalam jamaah itu. Kami tinggal di sana selama 6 bulan. Khalid
radiyalaahu anhu selalu mengajak mereka untuk masuk Islam, tetapi mereka
menolak ajakannya. Kemudian Rasulullah Sallallahu ‘alaihi wasallam
mengutus ‘Ali ibne-Abi Talib Radiyallahu ‘anhu ke sana dan memerintahkan
kepada Khalid r.a. untuk kembali dengan seluruh jamaah kecuali salah
seorang dari jamaah Khalid r.a. yang mahu menemani Ali r.a, maka ia
boleh ikut serta dengan Ali r.a. Bara r.a berkata: Akulah yang menemani
Ali r.a. selama di sana. Ketika kami betul-betul dekat dengan penduduk
Yaman, maka mereka keluar dan dan dating kehadapan kami. Lalu Ali r.a.
mengatur shaf mereka untuk mengerjakan solah dan Ali yang menjadi imam
dalam solah kami. Selesai solah, Ali r.a membacakan isi surat Rasulullah
Sallallahu ‘alaihi wasallam kepada mereka. Setelah mendengar isi surat
Rasulullah sallalaahu alayhi wasalam itu maka seluruh Bani Hamdan masuk
Islam. Kemudian Ali r.a. menulis surat kepada Rasulullah Sallallahu
‘alaihi wasallam yang isinya memberitahukan tentang ke-Islaman mereka
kepada baginda. Setelah isi surat tersebut dibacakan kepada Rasulullah
Sallallahu ‘alaihi wasallam, maka baginda langsung sujud syukur kepada
Allah Swt. Setelah mengangkat kepala, baginda berdoa: Keselamatan bagi
Bani Hamadan. Keselamatan bagi Bani Hamadan.
(Bukhari, Baihaqi,
Bidayah-wan-Nihayah)
(Dipetik dari kitab Muntakhab Ahadith, bab Dakwah dan Tabligh, hadith 108)
Keluar 4 bulan:
Ibn Juraij berkata: “Ada seseorang yang menceritakan kepada saya bahawa
pada suatu malam ketika Umar radiyalaahu anhu sedang berkeliling (ghast)
di sekitar lorong-lorong kota Madinah, tiba-tiba beliau mendengar
seorang wanita sedang melantunkan sya’ir:
Betapa panjang malam ini dan betapa gelap di sekelilingnya
Daku tidak boleh tidur kerana tiada yang tersayang yang boleh ku ajak bercumbu
Andai bukan kerana takut berdosa kepada Allah yang tiada sesuatu pun dapat menyamaiNya
Sudah pasti ranjang ini di goyang oleh yang lainnya
Ketika Umar r.a. mendengar sya’irnya itu, maka dia bertanya kepada
wanita tersebut, “Apa yang terjadi padamu?” Wanita itu menjawab, “Saya
sangat merindukan suami saya yang telah meninggalkan saya selama
beberapa bulan.” Umar r.a. betanya, “Apakah kamu bermaksud melakukan hal
yang buruk?” Wanita itu menjawab, “Saya berlindung kepada Allah.” Umar
r.a. berkata, “Kuasailah dirimu! Sekarang saya akan mengutus orang untuk
memanggil suami mu.”
Setelah itu Umar r.a. bertanya kepada anak perempuannya Hafsah r.anha,
“Aku akan bertanya padamu mengenai sesuatu masalah yang membingungkan
aku, mudah-mudahan kamu boleh memberi jalan keluar untukku. Berapa lama
seorang wanita mampu menahan kerinduan ketika berpisah dari suaminya?”
Mendengar pertanyaan itu, Hafsah r.anha menundukkan kepala merena merasa
malu. Umar r.a. berkata, “ Sesungguhnya Allah tidak pernah merasa malu
dalam hal kebaikan.” Hafsah menjawab sambil berisyarat dengan jari
tangannya, “Tiga sampai empat bulan.” Kemudian Umar r.a. menulis surat
kepada setiap amir (pimpinan) pasukan tentera Islam supaya tidak menahan
anggota pasukannya lebih dari 4 bulan.” (Riwayat Abdur Razzaq dalam
kitab Al-Kanz Jilidl VIII, m/s.308).
Ibnu ‘Umar (Radiallahu’Anhu) mengatakan bahawa pada suatu malam Umar
r.a. keluar (untuk melihat ehwal orangramai), tiba-tiba belaiu mendengar
seorang wanita sedang bersya’ir:
Betapa panjang malam ini dan betapa gelap di sekelilingnya
Aku tidak boleh tidur kerana tida yang tersayang yang boleh kuajak bercumbu.
Kemudia Umar r.a. bertanya kepada Hafsah r.anha, “Berapa lama wanita
dapat bertahan tidak bertemu dengan suaminya?” Hafsah r.anha menjawab,
“Enam atau empat bulan.” Maka Umar r.a. berkata, “Untuk selanjutnya saya
tidak akan menahan tentera lebih dari masa itu.” (Hr. Baihaqi dalam
kitabnya jilid IX m/s 29)
[seperti yang dipetik dari kitab Hayatus Sahabah, bab Al-Jihad]
Keluar 40 hari:
“Seorang lelaki telah datang kepada Saiyidina Umar ibnu Khattab r.a.
maka Saiyidina Umar r.a. pun bertanya: Di manakah engkau berada?
Dijawabnya: Saya berada di Ribat. Saiyidina Umar r.a. bertanya lagi:
Berapa hari engkau berada di Ribat itu? Jawabnya tiga puluh hari. Maka
berkata Saiyidina Umar r.a.: Mengapa kamu tidak cukupkan empat puluh
hari?
(Kanzul Ummal, Juzuk 2 muka surat 288, dipetik dari kitab ‘Risalah ad
Dakwah – Apa itu Dakwah Tabligh’, susunan Hj. Abdul Samad Pondok Al
Fusani Thailand, terbitan Perniagaan Darul Khair, 1988)
Keluar 3 Hari:
Daripada Ibnu Umar r.a. berkata: Nabi SAW telah memanggil Abdul Rahman
bin Auf r.a. lalu bersabda: Siap sedialah kamu, maka sesungguhnya aku
akan menghantar engkau bersama satu jama’ah maka menyebut ia akan hadis
dan katanya: Maka keluarlah Abdul Rahman hingga berjumpa dengan para
sahabatnya, maka berjalanlah mereka sehingga sampai ke suatu tempat
pertama bernama Daumatul Jandal, maka manakala ia masuk ke kampung itu
ia mendakwah orang-orang kampung itu kepada Islam selama tiga hari.
Manakala sampai hari yang ketiga dapat Islamlah Asbagh bin Amru al Kalbi
r.a. dan adalah ia dahulunya beragama Nasrani dan ia ketua di kampung
itu.
(Hadith riwayat Darul Qutni, dipetik dari kitab ‘Risalah ad Dakwah – Apa
itu Dakwah Tabligh’, susunan Hj. Abdul Samad Pondok Al Fusani Thailand,
terbitan Perniagaan Darul Khair, 1988)
Fatwa Ulama:
Oleh Mufti Ebrahim Desai, Darul Ifta, Madrasah In’aamiyyah, Camperdown, South Africa.
Istilah, ‘Tashkeel’ (yang biasa digunakan dalam Jamaah Tabligh),
bermaksud menyeru orang ramai kaum Muslimin untuk memberi masa mereka,
untuk keluar ke Jalan Allah bagi tujuan pengislahan diri dan membuat
kerja dakwah dan tabligh dalam jangkamasa tertentu, seperti 3 hari, 10
hari, 15 hari, 40 hari, 4 bulan, 7 bulan, 1 tahun dsbnya. Jangkamasa
tersebut bukan satu kemestian tapi ianya hanya dianjurkan seperti mana
seseorang yang mengikuti kursus kecemasan (first aid), misalnya,
dianjurkan untuk mengikuti kursus praktikal selama sebulan. Walaupun
tidak bermakna yang dia terus akan jadi doktor pakar, sekurang-kurangnya
dia tahu apa yang perlu dia lakukan semasa kecemasan. Begitu juga,
seseorang yang keluar ke Jalan Allah selama 3 hari, atau 40 hari, atau 4
bulan dsbnya, bukan bermakna dia telah menjadi seorang yang ahli atau
pakar dalam Shari’ah, tapi sekurang-kurangnya dia tahu apa
kehendak-kehendak asas dalam Shari’ah. Lebih lama masa yang dia berikan
untuk keluar ke Jalan Allah, lebih banyak dia akan belajar dan
menyempurnakan dirinya sebagai seorang Mukmin. Jangkamasa keluar
tersebut bukanlah kriteria yang diwajibkan mengikut Shari’ah..
Dan Allah Maha Mengetahui.
(Mufti Ebrahim Desai, FATWA DEPT, Jawapan No. 2611)
Mereka berkata: Orang-orang Tabligh membuat bida’ah berupa keluar
di jalan Allah secara berjemaah dan membatasi masa keluar 3 hari, 40
hari dan 4 bulan.
Kami katakan: Sesungguhnya keluar untuk memperbaiki diri adalah
seperti keluar untuk menuntut ilmu dan hidayah. Juga seperti keluar
untuk mendakwah manusia kepada Allah dan mengajar mereka hal-hal yang
bermenafaat di dunia dan akhirat. Semuanya itu adalah keluar di Jalan
Allah, apabila di landasi niat yang benar dan untuk mengapai redho Allah
Ta’ala, bukan untuk memperolehi harta dan penghormatan atau untuk
hiburan, permainan dan kebatilan. Adalah termasuk kelakuan bodoh atau
pura-pura bodoh apabila ada orang yang mengingkari keluarnya Jemaah
Tabligh untuk kepentingan hidayah bagi manusia, mengajar mereka,
memperbaiki diri mereka dan mendidik rohani mereka. Padahal Rasulullah
(sallalaahu alayhi wasalam) bersabda, “Satu petang atau satu pagi keluar
di jalan Allah, lebih baik daripada mendapatkan dunia dan segala
isinya. Juga sabda Rasulullah (sallalaahu alayhi wasalam), “Barangsaiapa
mendatangi masjid ini, semata-mata untuk kebaikan yang ia ajarkan atau
ia pelajari, laksana mujahid fi sabilillah.” Dan banyak lagi hadith
sahih dan hassan yang mengajarkan dan memberi semangat untuk keluar di
Jalan Allah. Alangkah ajaibnya perkataan mereka bahawa keluarnya Jemaah
Tabligh adalah bida’ah! Dan lebih ajaib lagi mereka berhujah terhadap
“keluar fi sabilillah secara berjemaah adalah bida’ah” dengan jangkaan
mereka bahawa Rasulullah (sallalaahu alayhi wasalam) mengirimkan Mu’az
(radiyalaahu anhu) ke Yaman sendirian saja dan tidak berjemaah. Mereka
lupa atau tidak tahu bahawa Rasulullah (sallalaahu alayhi wasalam) tidak
mengirimkan Mu’az (radiyalaahu anhu) sendirian tetapi mengirimkan Abu
Musa Al Asy’ary (radiyalaahu anhu) bersamanya. Baginda (sallalaahu
alayhi wasalam) bersabda kepada keduanya, “Gembirakanlah mereka dan
jangan kalian buat mereka lari. Mudahkan mereka dan jangan kalian
persulit. Bertolong-tolonglah kalian dan jangan berselisih.” Juga beliau
mengirimkan Ali bin Abi Talib dan Khalid bin Sa’id bin al Ash
(radiyalaahu anhuma). Bersama mereka baginda (sallalaahu alayhi wasalam)
mengirimkan rombongan besar untuk dakwah, ta’leem dan memutuskan
perkara diantara manusia.
Tentang pembatasan masa keluar yang mereka katakan sebagai
Bidaah, adalah peraturan dakwah sebagaimana peraturan sekolah dan
universiti yang mengenal batasan masa belajar dan kerehatan, untuk
menyiapkan bekal dan perbelanjaan selama masa keluar. Apakah dengan
demikian, orang-orang Tabligh dianggap membuat bida’ah kerena mereka
mengatur hari-hari untuk kepentingan dan khuruj fi sabilillah (keluar di
jalan Allah)? Subhanallah!
Mereka yang mengatakan demikian seperti yang dikatakan di dalam syair
“Pandangan ridho/senang selalu tumpul terhadap setiap aib, sedang
pandangan benci selalu membongkar keburukan.”
Apakah yang menyebabkan kemarahan kalian, wahai hamba-hamba Allah!?
Seorang hamba Allah, mendakwah manusia pada Allah Ta’ala, kemudian dia
mendapat keredhaan untuk dirinya dan saudara-saudaranya yang ia dakwah.
Jiwa mereka menjadi suci, hati mereka menjadi bersih dan akhlak mereka
menjadi mulia disebabkan mereka selalu mengucapkan kata-kata yang baik
dan melakukan amal-amal yang soleh.
Apakah yang menyebabkan kalian marah, wahai hamba-hamba Allah!? Semoga
Allah sentiasa menjaga kita. Kami tidak dapat mengatakan bahawa dalam
Jemaah Tabligh ada sesuatu yang dapat di anggap sebagai penghalang
manusia dari Jalan Allah. Alhamdulillah.
Ditulis oleh Sheikh Abu Bakar Jabir Al-Jazairy
Guru Besar di Masjid Nabawi dan Universiti Madinah Al-Munawarrah
Dipetik dari buku “Menyingkap Tabir Kesalahfahaman Terhadap Jemaah Tabligh”
Abu Abil Hasan (bekas pelajar Darul Uloom Faisalabad Pakistan) menulis:
Dakwah dan Tabligh ialah kerja para Ambiya’. Dan inilah juga usaha
yang telah dipertanggungjawabkan oleh Allah kepada seluruh umat Islam.
Maksud kepada usaha ini ialah supaya seluruh manusia dapat mengamalkan
keseluruhan agama. Usaha untuk menghidupkan agama ini tidak memadai
dengan hanya memberi masa 3 hari 40 hari dan 4 bulan. Bahkan harus
berjuang dan berjihad seumur hidup kita. Ini telah dijelaskan oleh Allah
SWT didalam al-Qur’an:
Allah SWT berfirman: Sesungguhnya Allah telah membeli dari
orang-orang mukmin diri mereka dan harta mereka dengan (balasan) syurga
untuk mereka (disebabkan) mereka berperang dijalan Allah: maka
(diantara) mereka ada yang membunuh dan terbunuh. (Balasan Syurga yang
demikian ialah) sebagai janji yang benar yang ditetapkan oleh Allah
didalam Taurat Injil dan Al-Qur’an; dan siapakah lagi yang lebih
menyempurnakan janjinya daripada Allah? Oleh itu bergembiralah dengan
jualbelinya itu dan (ketahuilah bahawa) jualbeli (yang seperti itu)
ialah kemenangan yang besar. (At-Taubah ayat 111).
Dalam ayat yang tersebut diatas Allah telah membeli dan meminta
keseluruhan hidup orang-orang mukmin dan harta mereka untuk berjuang
menegakkan agama Allah. Bukan setakat 4 bulan 40 hari sahaja. Tetapi
malangnya pada hari ini umat Islam untuk melaksanakan satu perintah
Allah yang paling besar iaitu sembahyang yang hanya mengambil masa
beberapa minit sahaja pun sudah tidak ada masa kerana sibuk dengan fikir
dan kerja-kerja dunia. Apa lagi untuk keluar seumur hidup…
Umat hari ini telah jauh daripada agama. Kemampuan yang ada pada mereka
juga berbeza-beza. Melalui panduan Al-Qur’an dan Hadith ini para Ulama’
dan masyaikh didalam jemaah ini telah menetapkan nisab yang mampu
diikuti oleh setiap umat Islam. Memanglah tidak ada ayat Al-Qur’an yang
memerintahkan untuk keluar bertabligh selama 4 bulan dan 40 hari tetapi
bilangan dan angka ini banyak terkandung didalam Al-Qur’an dan hadith.
Kenapakah angka-angka ini tercatit didalam Al-Qur’an dan Hadith?
Sudah pasti ada hikmahnya di sebalik angka itu. Disini saya nukilkan
beberapa riwayat dan pandangan Ulama’ betapa hikmahnya bilangan
hari-hari tersebut.
1. Hikmah keluar tiga hari
i. Suasana amat mempengaruhi seseorang itu. Seorang yang duduk
didalam suasana Iman dan akhlak yang baik dan dipenuhi dengan ibadat
dalam masa tiga hari sudah pasti akan membenihkan satu suasana dan
kejernihan hati didalam sanubari seseorang itu. Di zaman Nabi SAW
orang-orang kafir yang ditawan akan dikurung didalam masjid. Tujuannya
ialah supaya mereka dapat melihat amalan-amalan orang Islam didalam
masjid.
Didalam Sahih Bukhari jilid kedua bab Maghazi dinukilkan bahawa
seorang lelaki bernama Sumamah bin Ausal dari banu Hanafiah telah
ditawan dan diikat didalam masjid Nabi. Selama 3 hari beliau telah
melihat amalan orang Islam yang sibuk dengan amalan dakwah. belajar dan
mengajar. beribadat dan berkhidmat diantara satu sama lain. Hari yang
pertama beliau ingkar untuk menerima Islam. Begitu juga pada hari yang
kedua. Pada hari yang ketiga baginda Rasulullah SAW telah
membebaskannya. Setelah dibebaskan dari tawanan beliau merasai sesuatu
didalam hatinya lantas beliau mandi dan datang semula ke masjid Nabi dan
bertemu dengan baginda Rasulullah SAW dan terus memeluk agama Islam.
Betapa besarnya perubahan pada diri Sumamah yang amat berkesan dengan
amalan masjid pada ketika itu. Dalam masa tiga hari menjadi sumber
hidayat kepadanya.
ii. Jemaah-jemaah yang dihantar oleh baginda Rasulullah SAW atas
maksud dakwah atau berjihad akan diberi penerangan tertib dan usul
bagaimana untuk berdakwah dan berperang. Diantaranya ialah:
• Jangan memerangi mereka sebelum diberi dakwah selama 3 hari.
• Jangan membunuh kanak-kanak. wanita dan orang-orang tua yang lemah dikalangan mereka.
• Jangan membuat kerosakan pada harta benda. tanam-tanaman dan membunuh binatang ternakan.
Kenapa baginda memberi tempoh selama 3 hari dengan memberikan dakwah
terlebih dahulu sebelum memulakan peperangan? Ini ialah pengajaran
daripada baginda Rasulullah SAW bahawa didalam Islam tidak ada
peperangan tanpa memberi dakwah terlebih dahulu. Melalui amalan dakwah
selama 3 hari ini orang-orang kafir akan melihat muamalah dan akhlak
orang-orang Islam terhadap orang kafir sendiri. Ini sudah pasti akan
mempengaruhi jiwa mereka dan memeluk agama Islam. Kisah ini terkandung
didalam Hayatus Sahabah dimana baginda Rasulullah SAW telah menghantar
Abdul Rahman bin Auf r.a. ke satu tempat bernama Daumatul Jandal
sebagaimana berikut:
Sehingga beliau sampai ke Daumatul Jandal lantas beliau mendakwahkan
kepada mereka (penduduk Daumatul jandal) selama tiga hari supaya memeluk
agama islam. Maka pada hari yang ketiga Asbagh bin Amar Al Kalbi telah
memeluk agama Islam. Beliau ialah seorang nasrani dan ketua di kalangan
mereka.
iii. Hadzrat Zakaria AS seorang Nabi yang telah tua. Apabila Allah
SWT mahu mengurniakan anak kepadanya beliau bertanya “Wahai Allah apakah
tandanya yang engkau akan mengurniakan anak kepadaku sedangkan aku
telah tua? Allah SWT menjawab sebagaimana didalam Al-Qur’an:
Tandanya bagimu kamu tidak dapat berkata-kata dengan manusia selama
tiga hari kecuali dengan isyarat. Berzikirlah kepada Tuhanmu
sebanyak-banyaknya dan bertasbihlah diwaktu pagi dan petang (Ali Imran
ayat 41).
Para mufassirin berkata tanda diterimanya doa Hadzrat Zakaria AS
ialah dia tidak boleh bercakap selama tiga hari kecuali dengan isyarat.
Pada masa itu Allah SWT telah memerintahkan Hadzrat Zakaria AS supaya
berzikir sebanyak-banyaknya dan meninggalkan perkataan-perkataan dunia
untuk menambah penghampirannya kepada Allah. Daripada ayat ini para
ulama’ berpendapat bahawa sekiranya manusia dapat mengasingkan diri
keluar dijalan Allah selama tiga hari dengan membersihkan diri dari
fakir dunia. meninggalkan percakapan dunia dan menyibukkan diri dengan
amalan dakwah. beribadah. belajar dan mengajar dan duduk dalam suasana
agama sudah pasti akan memberi kesan didalam hati sanubari seseorang
itu. Cinta pada agama akan datang. manusia akan membersihkan diri
daripada dosa. bertaubat dan lebih hampir kepada Allah SWT. Demikianlah
hikmah yang terdapat didalam masa tiga hari. Isyarat dari Al-Qur’an dan
athar As-Sahabah inilah yang menjadi saranan oleh ahli jemaah Tabligh
supaya setiap orang dapat melapangkan masa selama tiga hari. Disamping
itu ia juga akan menimbulkan keghairahan untuk belajar agama dan
mengislahkan diri sendiri.
(Abu Abil Hasan Abn Musa – Soal Jawab Agama: Membahaskan Masalah
Terkini Dalam Fekah: Bahagian Pertama – Klang Book Centre – Cetakan
Pertama 2004 – m/s 260 – 266)
2. Dalil dan hikmahnya keluar 40 hari
Ramai orang mempersoalkan masalah ini. Dari manakah orang-orang
tabligh ini mengambil dalil supaya keluar 40 hari. Sebenarnya bilangan
40 hari ini telah banyak disebut didalam al-Qur’an dan Hadith.
Keberkatan yang ada padanya telah jelas apabila Allah SWT sendiri telah
memerintahkan Musa AS supaya menambah bilangan hari untuk bermunajat
kepada Allah sebagaimana didalam al-Qur’an
Dan Kami telah menjanjikan kepada Musa (memberi Taurat) sesudah
berlaku 30 malam dan Kami telah sempurnakan waktu yang telah ditetapkan
oleh Tuhannya dengan sepuluh malam. Maka genaplah dari Tuhannya selama
empat puluh malam (Al A’raf 142)
Begitulah juga didalam Surah al Baqarah ayat 51. Allah SWT menyebut
dengan janji-Nya kepada Nabi Musa AS untuk mengurniakan Taurat setelah
bermunajat selama empat puluh malam.
Didalam hadith baginda SAW banyak sekali menyebut tentang bilangan 40
ini. Diantaranya ialah hadith yang diriwayatkan oleh Ibnu Mas’ud RA
beliau berkata daku mendengar Rasulullah SAW bersabda:
Sesungguhnya salah seorang daripada kamu dicipta didalam perut ibu
selama 40 hari sebagai nutfah kemudian 40 hari menjadi seketul darah
kemudian menjadi segumpal daging kemudian dihantar kepadanya seorang
malaikat untuk meniupkan roh dan menulis kepadanya empat kalimat… (HR
Muslim)
Dalam hadith yang lain ada dinukilkan bahawa barangsiapa
bersembahyang selama 40 hari berjemaah tanpa ketinggalan takbiratul ula
akan mendapat dua jaminan. Satu keselamatan daripada neraka dan kedua
bebas dari nifaq.
Hazdrat Abdullah bin Abbas RA berkata dihari kematian anak lelakinya
lihatlah berapa ramai orang yang berada diluar. Hambanya berkata orang
ramai telah berkumpul. “Adakah telah cukup empat puluh orang?” Mereka
menjawab “Ya… telah cukup”. Abdullah bin Abbas RA berkata “hadirilah
sembahyang jenazah kamu aku mendengar baginda SAW bersabda mana-mana
orang Islam yang meninggal dunia dan disembahyangi oleh 40 orang yang
tidak melakukan syirik melainkan telah menjadi hak kepada si mayat
bahawa jaminannya pasti diterima”.
Dalam hadith yang lain baginda SAW bersabda:
“Barangsiapa mengikhlaskan dirinya kepada Allah selama 40 hari akan zahir sumber-sumber hikmah daripada hati melalui lidahnya”.
Banyak lagi hadith yang seumpama dengan ini yang menunjukkan
keberkatan dan keutamaan pada tempoh atau bilangan 40 hari ini. Kita
dapat melihat seorang yang keluar dijalan Allah melatihkan dirinya dalam
menjalani ketaatan selama 40 hari sudah pasti amalan ini akanterus
dilakukan ketika berada di rumah atau dikampungnya.
Daripada hadith-hadith ini dan pandangan nuraniah inilah maka
masyaikh dan ulama’ didalam usaha ini menyarankan supaya setiap orang
dapat melapangkan masa selama 40 hari mempelajari usaha dakwah dan
mengislahkan diri masing-masing.
(Abu Abil Hasan Abn Musa – Soal Jawab Agama: Membahaskan Masalah
Terkini Dalam Fekah: Bahagian Pertama – Klang Book Centre – Cetakan
Pertama 2004 – m/s 266 – 269)
سبحانك اللهم وبحمدك اشهد ان لااله إلاانت وأستغفرك وأتوب إليك